Lannoitusohje Puutarhan Kesä-lannoitteelle

Puutarhan kesä on eittämättä chilinkasvatuksessa suosituin lannoite sen optimaalisen koostumuksensa ja hyvän liukenevuutensa ansiosta. Puutarhan kesää voit käyttää niin multa-, turve-, kuin vesiviljelyynkin.

Lannoitusohjeessa mainittu teelusikallinen ei ole sitten mikään kukkupäällinen, vaan tällainen tasoitettu. Teelusikka mittayksikkönä on 5 ml ja kaupoista löytyy myös muutamalla eurolla mittalusikkasarjoja, joiden avulla annostus saadaan tarkaksi.

Taimen ensimmäinen elinkuukausi:

• Multa-/turveviljely: 0,5 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,3 mS)
  • Vesiviljely: 1 teelusikallinen 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,6 mS)

Taimivaiheessa, 1-4 kuukautisille taimille, helmikuun alusta huhtikuun loppuun:

• Multa-/turveviljely: 1 teelusikallinen 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,6 mS)
  • Vesiviljely: 2 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~1,5 mS)

Kukitukseen ja sadonkäynnistykseen toukokuusta eteenpäin:

• Multa-/turveviljely: 4 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~2,3 mS)
  • Vesiviljely: 5 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~2,7 mS)

Satovaiheessa, kun raakileita alkaa olemaan enemmän oksilla, heinäkuusta eteenpäin:

• Multa-/turveviljely: 1 teelusikallinen 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,6 mS)
  • Vesiviljely: 2 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~1,5 mS)

Kypsymisvaiheessa, kun useimmat alkavat vaihtamaan väriään, elokuusta eteenpäin:

• Vesi-/Multa-/turveviljely: ENINTÄÄN 0,5 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,3 mS). Voi jättää kokonaan lannoittamattakin, etenkin jos ei sadota pitkään esim. kasvihuoneessa.

Turve-/multaviljelyssä ei välttämättä tarvitse antaa lannoitetta jokaisella kastelukerralla. Tähän ei voi yleispätevää ohjetta antaa, vain suuntaa-antavan neuvon: Mitä enemmän vettä haihtuu ruukusta ympäristöön, sitä harvemmin lannoitetta lisätään kastelun yhteydessä. Jos veden haihtuminen ruukusta estetään, jolloin kaikki neste poistuu juuriston ja kasvin kautta, voidaan jokaisella kastelukerralla lisätä lannoitetta. Jos esim. kesällä pidetään tummaa ruukkua auringossa, voi veden haihtumisen seurauksena lannoite väkevöityä multaan. Lopulta voi tästä seurauksena olla lannoiteyliannostus.

Eli seuratkaa kasvienne käyttäytymistä ja ympäristöä, etenkin vallitsevia olosuhteita!

Eli miten tähän päästiin, kuvasarja kertonee kaiken:

Tuossa mittaukset

Ja siinä perustiedot