Minua on pitkään kiinnostanut chilien kasvatus, ja nyt tuttu lähetti vielä chilien siemeniä. Ei kai tässä enään auta kuin alkaa istuttamaan niitä! Piti ihan rekisteröityä tännekin :)
Luin netistä aiheesta, ja kyselin kavereilta. Sain suositteluja vesiviljelyyn. Yritin etsiä aiheesta jotain kirjastosta, mutta todella laihoin tuloksin. Olisiko jotain "chilien kasvatus raamattua" saatavilla?
Uusimmassa Puutarha -lehdessä oli Fataliin haastattelu, ja hänkin kehui vesiviljelyä.
Sattui vain pahaan aikaan ne poliisiratsiat... Viherpeukun verkkokauppaan en ainakaan minä pääse. Onko tiedossa aukeaako uudestaan, vai mitä tapahtuu? Mistä löytäisin edullisesti tällaiselle tee-sekin-itse -miehelle sopivia laitteita? Tai rakennusohjeita? Vesipumpun joutuu ostamaan valmiina pakettina, mutta lähes kaiken muun pystynee rakentamaan itse? Tai hyödyntämään jotain käytettyjä/käytöstä poistettuja laitteita, kuten valaisimia.
Unohda lehtiartikkelit ja tutustu suoraan asiaan täältä, jos Lontoo taipuu:
http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=61
Itse suosittelisin vasta-alkajalle ns EBB(flood & drain) järjestelmää, jossa vesipumppu pumppaa resosta(resolution, eli "vesivarasto") vettä ylös kasvuastiaan, joka on täytetty väliaineella(ns. lecasora on parasta). Vesi sitten imeytyy näihin palleroihin ja kasvien juuret imevät siitä vettä. Tokihan ei sinne pelkkää vettä sotketa, vaan lannoitteet mukaan.
Eli tarvitset kaksi astiaa, pumpun, letkua ja sitä lecasoraa. Alempaan vesi, ylempään sorat ja kasvi. Sitten pumppu ajastimen mukaan pumppaamaan vettä pari kolme kertaa päivässä ja vot, kyllä toimii. Lue tarkemmin tuolta Fataliin sivuilta, siellä on ohje moisen rakentamiseen! Myös täälläkin hiippaileva herra nimeltä shp tekee mittatilauksesta vesivanerista puisia EBBejä, toimivat todella hyvin(itsellä moinen, mutta eri puumateriaalista)!
Kysy, jos jäi vielä vaivaamaan? :) |