Jäsenkirje 2014 postitettu

Jäsenkirje 2014 sisältää viime vuoden tapaan Chilin Poltteessa-lehden, sekä jäsenlaskun. Antoisia lukuhetkiä!

chilin poltteessa 2014
Pääkirjoitus:

Chilin Poltteessa-julkaisu kansalliskirjastoon

Sain alkuvuodesta tiedon, että Chiliyhdistyksen painettu julkaisu, ’Chilin Poltteessa’ on saanut kansainvälisen ISSN-tunnuksen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että julkaisumme on kansalliskirjaston Fennica-järjestelmässä listattuna. Kaikkia maailman ISSN-tunnuksia ylläpidetään kansainvälisessä ISSN-portaalissa Pariisissa. Lisäksi julkaisujamme on mennyt kuusi kappaletta kansalliskirjastoon säilytettäväksi kulttuuriperinnöksi. Niin siis menee myös tätä 1/14 julkaisuakin.

Kuka olisi meistä chilipäistä uskonut muutama vuosi sitten? Olemme tuottaneet harrastuksestamme laadukasta painettua sanaa ja säilyttäneet sen jälkipolville. Vaikka ulospäin työ näyttääkin parin ihmisen puuhastelulta, useat kymmenet henkilöt ovat olleet näiden kahden hienon julkaisun teossa mukana. Ilman näitä Chilin tahtiin lyöviä sydämiä ei julkaisun teosta tulisi mitään, työtä olisi vain aivan liikaa, eikä laatu olisi taattua.

Toivon, että Chiliyhdistyksen jäsenet, jotka etuoikeutettuna saavat julkaisun painotuoreena kotiinsa, osaavat arvostaa saamaansa chilitietopakettia! Julkaisun tekemistä ei varmaan olisi ensimmäisen tekeleen jälkeen jatkettu, ellei yhdistyksen jäsenet olisivat lähes yksimielisesti seisseet asian takana. Tätä toista julkaisua tehdessä on otettu huomioon ensimmäisestä julkaisusta saamiamme palautteita, mutta valitettavasti kaikkia ehdotuksia sisällöstä emme pystyneet toteuttamaan.

No miten tämä projekti on käytännössä edennyt? Muistan syksyllä haaveilleeni, että julkaisu saataisiin heti vuoden alussa jäsenistölle. Juttujakin alkoi joulukuussa tulla kirjoittajilta ja kaikki näytti hyvältä. Mutta sitten astui kuvaan yhdistysarki ja mm. nettisivumurheet. Niistä sen enempää avautumatta on pakko omalta kohdaltani vielä todeta, että tämän vuoden alussa aloitin uudet työt oltuani puoli vuotta rakkaan kuopuksemme, nyt reilun vuoden ikäisen tyttären kanssa kotona. Alun perin suunnittelin tekeväni kotona vaikka mitä yhdistysasioita, ”siinähän se sujuu lastenhoidon lomassa”. Ei muuten sujunut. Kaikki kunnia kaikille teille Isille ja Äideille, jotka teette kotonanne tätä pyyteetöntä ja aliarvostettua työtä! On kovaa hommaa. Tai siis homma on kivaa ja palkitsevaa, mutta ei siinä mitään ehdi tekemään syöttämisten, nukuttamisten, vaipanvaihtojen, pyykinpesun, tiskaamisen ja siivoamisen välissä. Ei, ellei laiminlyö yllä olevia tehtäviään. Ja minkä taakseen jättää…

Sen edestään löytää. Tämä vaikuttaa tietysti myös chilinkasvatuksiin. Paitsi, että chiliyhdistyksen tulostimet ja kymmenet pahvilaatikot täynnä randomia tavaraa vievät konkreettisesti tilaa chilinkasvatukselta, menee myös chilinkasvatukseen suunnattu vapaa-aika yhdistyksen pyörittämiseen. Vaikkei puhuta välttämättä keskimäärin monesta minuutista päivässä, on tuo jo kuukausitasolla iso määrä tunteja. Täksi kaudeksi siis ei vaan enää ehtinyt idättää neljääsataa chilintainta, taisi kokonaismäärä jäädä pariinsataan. Ja näistä ei jääne kuin puolet kesän kasvatuksiin.

Nyt nostan itsekin jalat pöydälle ja nautin jälleen painomusteelta tuoksuvasta julkaisusta. Tässä ehtii mukavasti levähtämään muutaman päivän, ennen kuin Chiliyhdistys aloittaa messukiertueensa Suomen Turusta! Nähdään messuilla, ja ehdottomasti elokuun CHILIFESTEILLÄ!

Tulista chilivuotta 2014!

Jarkko Stenfors, Puheenjohtaja